Artificial intelligence for thinking-feeling design and enhanced empowering communication in Latin America.

Authors

Keywords:

Artificial intelligence, Sentipensante design, Augmented emancipatory communication, Data justice, Participatory governance

Abstract

This article examines how to integrate artificial intelligence (AI) into sentipensante design and augmented emancipatory communication to foster social change in Latin America. The aim is to analyze the conditions, limits, and opportunities for a situated, ethical, and participatory appropriation of AI. Methodologically, it combines a documentary review (social design, communication for social change, critical AI studies) with a systematization of experiences (2020–2025) at a Latin American public university: miniwebs, digital bulletin boards, and automated communication workflows. Findings indicate that generative AI augments accessibility, synthesis, prototyping, and multichannel circulation, and catalyzes synergy and co-creation; yet it entails risks of technological dependence, algorithmic bias, and access inequalities. We propose mitigations (human review, data minimization, offline versions, critical literacy) and a model of integration—AI → sentipensante design → augmented emancipatory communication—guided by territoriality, participation, and relationality. We advocate establishing popular AI labs as a pathway for scaling and sustainability.

EMH ABIERTA_I_N18-2024-28-49.

Author Biography

Norjhira Romero Pérez, Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez

She is Venezuelan. Associate Category Facilitator and UNESR-certified Level III Researcher and accredited researcher in the Venezuelan Registry of Science, Technology, and Innovation (ReCITven) of the ONCTI-MPPCyT. Doctorate in Management for Intellectual Creation. Doctorate in Management Sciences, Specialist in Public Management , Bachelor of Arts (UCV). Director of the Regional Center for Postgraduate and Advanced Education Caracas of the UNESR. Coordinator of the Line of Research in Studies of Organization and Public Administration in the context of a new society. Postdoctorate in
Andragogy in Organizations.

References

Alvarado López, M. A. C. (2012). La publicidad en el marco de la comunicación para el desarrollo: hacia un nuevo modelo de publicidad para el cambio social. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 17, 191–207. https://doi.org/10.5209/rev_CIYC.2012.v17.39264

Ávalos, M. (2019). Diseño para el cambio o la innovación social: antecedentes y posturas: una perspectiva de diseño social aplicada a proyectos de cátedra en la Escuela de Comunicación Mónica Herrera. Revista Abierta (Anuario de Investigación), 13, 10–50. https://revistaabierta.monicaherrera.edu.sv/index.php/abierta/article/view/55

Barzola, M. V., & Mendoza, M. (2020). Políticas de Estado para la innovación social a través del diseño. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación. Ensayos, 83, 15–38. https://dspace.palermo.edu/ojs/index.php/cdc/article/view/3727

Beltrán, L. R. (2014). La comunicación para el desarrollo en Latinoamérica: un recuento de medio siglo. Anagramas. Rumbos y Sentidos de la Comunicación, 4(8), 53–76. https://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/1117

Benjamin, R. (2019). Race after technology: Abolitionist tools for the new Jim Code. Polity. https://www.ruhabenjamin.com/race-after-technology

Brown, T., & Wyatt, J. (2010). Design thinking for social innovation. Stanford Social Innovation Review, 8(1). https://ssir.org/articles/entry/design_thinking_for_social_innovation

Cadavid, A. (2024). Reimaginando la comunicación en la creación de mundos (Editorial). Mediaciones, 33(21). https://revistas.uniminuto.edu/index.php/med/article/view/4062

Couldry, N., & Mejias, U. A. (2019). The costs of connection: How data is colonizing human life and appropriating it for capitalism. Stanford University Press. https://www.sup.org/books/sociology/costs-connection

Escobar, A. (2018). Designs for the pluriverse: Radical interdependence, autonomy, and the making of worlds. Duke University Press. https://doi.org/10.1215/9780822371816

Fals Borda, O. (1979). El problema de cómo investigar la realidad para transformarla. Bogotá: Tercer Mundo Editores.

Fals Borda, O. (S/F). Sentipensante [Entrevista realizada por R. Bassi Labarrera & D. Britton para documental sobre José Benito Barros Palomino]. YouTube. https://youtube.com/shorts/u4uezdrBuag?si=8Y4nb8kLUSCxy33q

Fernández-Viso, A. (2024). Cuestionar y enfrentar el edadismo hacia las personas mayores desde la comunicación: El caso del movimiento asociativo de las personas mayores en El Salvador. Mediaciones, 33(21), 110–133. https://doi.org/10.26620/uniminuto.mediaciones.20.33.2024.110-133

Giaccardi, E., Redström, J., & Nicenboim, I. (2025). The making(s) of more-than-human design: Introduction to the special issue on more-than-human design and HCI. Human–Computer Interaction, 40(1–4), 1–16. https://doi.org/10.1080/07370024.2024.2353357

Global Indigenous Data Alliance (GIDA). (2019). CARE Principles for Indigenous Data Governance. https://www.gida-global.org/care

Gómez González, G., de la Noval Bautista, L. A., & Guerra Rubio, L. (2022). Comunicación, desarrollo y cambio social, nombrando el campo. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 10(1). https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100006

Gumucio Dagron, A. (2011). Comunicación para el cambio social: clave del desarrollo participativo. Revista Signo y Pensamiento, Pontificia Universidad Javeriana, vol XXX, número 58, enero-junio, pp. 26-39 https://www.redalyc.org/pdf/860/86020038002.pdf

Kaplún, M. (2002). Una pedagogía de la comunicación (El comunicador popular) (Obra original publicada en 1998). Editorial Caminos/Ediciones de la Torre. https://otrasvoceseneducacion.org/wp-content/uploads/2022/12/Una-Pedagogia-de-la-comunicacion-Mario-Kaplun.pdf

Masakhane (Comunidad de NLP africana). (s. f.). https://www.masakhane.io

Mata, M. C. (2023). In-disciplinada. Textos reunidos (1980–2022). FES Comunicación. https://library.fes.de/pdf-files/bueros/la-comunicacion/20516.pdf

Mignolo, W. (2007). Delinking: The rhetoric of modernity, the logic of coloniality and the grammar of de-coloniality. Cultural Studies, 21(2–3), 449–514. https://doi.org/10.1080/09502380601162647

Mozilla Common Voice (Corpus de voz abierto). (s. f.). https://commonvoice.mozilla.org

Noble, S. U. (2018). Algorithms of oppression: How search engines reinforce racism. NYU Press. https://nyupress.org/9781479837243/algorithms-of-oppression

Peña, F., & Marroquín, A. (2025). La experiencia mediática de las radios jornaleras en Estados Unidos. En W. Carballo (Coord.), Toma este TikTok, patria querida: Identidad cultural de la diáspora salvadoreña en tiempos de plataformas digitales. Mónica Herrera Ediciones. https://isbn.cloud/9789996150119/toma-este-tiktok-patria-querida/

Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En Globalización y colonialidad (pp. 201–246). CLACSO. (Versión original publicada en Perú Indígena, 13(29), 11–20).

Radiant Earth Foundation. (s. f.). ML geoespacial y datos abiertos. https://www.radiant.earth

Ricaurte, P. (2019). Data epistemologies, the coloniality of power, and resistance. Television & New Media, 20(4), 350–365. https://doi.org/10.1177/1527476419831640

Romero Pérez, N. S. (2023). La nueva visión de la andragogía en las organizaciones universitarias públicas venezolanas en un contexto de asedio. Revista Educación y Ciencias Humanas, 50, 95–122.

Romero Pérez, N. S. (2024). Hacia una Administración RobinsonIAna: Invención social, pedagogía política e insubordinación creativa en la gestión pública nuestroamericana [Ponencia]. Programa Política, Sociedad y Trabajo, Substack. https://dpyeaunesr.substack.com

Romero Pérez, N. S. (2025). Andragogía Organizacional Conectiva: De organización tradicional a la alternativa Triple “A” con ANDORG-CONECT. Ediciones DP, Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez (UNESR).

Tironi, M., Chilet, M., Ureta Marín, C., & Hermansen, P. (Eds.). (2023). Design for more-than-human futures: Towards post-anthropocentric worlding. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003319689

UNESCO. (2021). Recommendation on the ethics of artificial intelligence. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380455

UNICEF. (2021). Policy guidance on AI for children. https://www.unicef.org/globalinsight/reports/policy-guidance-ai-children

Unión Europea. (2024). Reglamento (UE) por el que se establecen normas armonizadas en materia de inteligencia artificial (AI Act). EUR-Lex. https://eur-lex.europa.eu

Ushahidi. (s. f.). Plataforma de mapeo cívico. https://www.ushahidi.com

Published

2024-12-31

How to Cite

Romero Pérez, N. (2024). Artificial intelligence for thinking-feeling design and enhanced empowering communication in Latin America. Abierta Anuario De Investigación, (18), p. 28–49. Retrieved from https://revistaabierta.monicaherrera.edu.sv/index.php/abierta/article/view/82