Artificial intelligence for thinking-feeling design and enhanced empowering communication in Latin America.
Keywords:
Artificial intelligence, Sentipensante design, Augmented emancipatory communication, Data justice, Participatory governanceAbstract
This article examines how to integrate artificial intelligence (AI) into sentipensante design and augmented emancipatory communication to foster social change in Latin America. The aim is to analyze the conditions, limits, and opportunities for a situated, ethical, and participatory appropriation of AI. Methodologically, it combines a documentary review (social design, communication for social change, critical AI studies) with a systematization of experiences (2020–2025) at a Latin American public university: miniwebs, digital bulletin boards, and automated communication workflows. Findings indicate that generative AI augments accessibility, synthesis, prototyping, and multichannel circulation, and catalyzes synergy and co-creation; yet it entails risks of technological dependence, algorithmic bias, and access inequalities. We propose mitigations (human review, data minimization, offline versions, critical literacy) and a model of integration—AI → sentipensante design → augmented emancipatory communication—guided by territoriality, participation, and relationality. We advocate establishing popular AI labs as a pathway for scaling and sustainability.
EMH ABIERTA_I_N18-2024-28-49.
References
Alvarado López, M. A. C. (2012). La publicidad en el marco de la comunicación para el desarrollo: hacia un nuevo modelo de publicidad para el cambio social. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 17, 191–207. https://doi.org/10.5209/rev_CIYC.2012.v17.39264
Ávalos, M. (2019). Diseño para el cambio o la innovación social: antecedentes y posturas: una perspectiva de diseño social aplicada a proyectos de cátedra en la Escuela de Comunicación Mónica Herrera. Revista Abierta (Anuario de Investigación), 13, 10–50. https://revistaabierta.monicaherrera.edu.sv/index.php/abierta/article/view/55
Barzola, M. V., & Mendoza, M. (2020). Políticas de Estado para la innovación social a través del diseño. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación. Ensayos, 83, 15–38. https://dspace.palermo.edu/ojs/index.php/cdc/article/view/3727
Beltrán, L. R. (2014). La comunicación para el desarrollo en Latinoamérica: un recuento de medio siglo. Anagramas. Rumbos y Sentidos de la Comunicación, 4(8), 53–76. https://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/1117
Benjamin, R. (2019). Race after technology: Abolitionist tools for the new Jim Code. Polity. https://www.ruhabenjamin.com/race-after-technology
Brown, T., & Wyatt, J. (2010). Design thinking for social innovation. Stanford Social Innovation Review, 8(1). https://ssir.org/articles/entry/design_thinking_for_social_innovation
Cadavid, A. (2024). Reimaginando la comunicación en la creación de mundos (Editorial). Mediaciones, 33(21). https://revistas.uniminuto.edu/index.php/med/article/view/4062
Couldry, N., & Mejias, U. A. (2019). The costs of connection: How data is colonizing human life and appropriating it for capitalism. Stanford University Press. https://www.sup.org/books/sociology/costs-connection
Escobar, A. (2018). Designs for the pluriverse: Radical interdependence, autonomy, and the making of worlds. Duke University Press. https://doi.org/10.1215/9780822371816
Fals Borda, O. (1979). El problema de cómo investigar la realidad para transformarla. Bogotá: Tercer Mundo Editores.
Fals Borda, O. (S/F). Sentipensante [Entrevista realizada por R. Bassi Labarrera & D. Britton para documental sobre José Benito Barros Palomino]. YouTube. https://youtube.com/shorts/u4uezdrBuag?si=8Y4nb8kLUSCxy33q
Fernández-Viso, A. (2024). Cuestionar y enfrentar el edadismo hacia las personas mayores desde la comunicación: El caso del movimiento asociativo de las personas mayores en El Salvador. Mediaciones, 33(21), 110–133. https://doi.org/10.26620/uniminuto.mediaciones.20.33.2024.110-133
Giaccardi, E., Redström, J., & Nicenboim, I. (2025). The making(s) of more-than-human design: Introduction to the special issue on more-than-human design and HCI. Human–Computer Interaction, 40(1–4), 1–16. https://doi.org/10.1080/07370024.2024.2353357
Global Indigenous Data Alliance (GIDA). (2019). CARE Principles for Indigenous Data Governance. https://www.gida-global.org/care
Gómez González, G., de la Noval Bautista, L. A., & Guerra Rubio, L. (2022). Comunicación, desarrollo y cambio social, nombrando el campo. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 10(1). https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100006
Gumucio Dagron, A. (2011). Comunicación para el cambio social: clave del desarrollo participativo. Revista Signo y Pensamiento, Pontificia Universidad Javeriana, vol XXX, número 58, enero-junio, pp. 26-39 https://www.redalyc.org/pdf/860/86020038002.pdf
Kaplún, M. (2002). Una pedagogía de la comunicación (El comunicador popular) (Obra original publicada en 1998). Editorial Caminos/Ediciones de la Torre. https://otrasvoceseneducacion.org/wp-content/uploads/2022/12/Una-Pedagogia-de-la-comunicacion-Mario-Kaplun.pdf
Masakhane (Comunidad de NLP africana). (s. f.). https://www.masakhane.io
Mata, M. C. (2023). In-disciplinada. Textos reunidos (1980–2022). FES Comunicación. https://library.fes.de/pdf-files/bueros/la-comunicacion/20516.pdf
Mignolo, W. (2007). Delinking: The rhetoric of modernity, the logic of coloniality and the grammar of de-coloniality. Cultural Studies, 21(2–3), 449–514. https://doi.org/10.1080/09502380601162647
Mozilla Common Voice (Corpus de voz abierto). (s. f.). https://commonvoice.mozilla.org
Noble, S. U. (2018). Algorithms of oppression: How search engines reinforce racism. NYU Press. https://nyupress.org/9781479837243/algorithms-of-oppression
Peña, F., & Marroquín, A. (2025). La experiencia mediática de las radios jornaleras en Estados Unidos. En W. Carballo (Coord.), Toma este TikTok, patria querida: Identidad cultural de la diáspora salvadoreña en tiempos de plataformas digitales. Mónica Herrera Ediciones. https://isbn.cloud/9789996150119/toma-este-tiktok-patria-querida/
Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En Globalización y colonialidad (pp. 201–246). CLACSO. (Versión original publicada en Perú Indígena, 13(29), 11–20).
Radiant Earth Foundation. (s. f.). ML geoespacial y datos abiertos. https://www.radiant.earth
Ricaurte, P. (2019). Data epistemologies, the coloniality of power, and resistance. Television & New Media, 20(4), 350–365. https://doi.org/10.1177/1527476419831640
Romero Pérez, N. S. (2023). La nueva visión de la andragogía en las organizaciones universitarias públicas venezolanas en un contexto de asedio. Revista Educación y Ciencias Humanas, 50, 95–122.
Romero Pérez, N. S. (2024). Hacia una Administración RobinsonIAna: Invención social, pedagogía política e insubordinación creativa en la gestión pública nuestroamericana [Ponencia]. Programa Política, Sociedad y Trabajo, Substack. https://dpyeaunesr.substack.com
Romero Pérez, N. S. (2025). Andragogía Organizacional Conectiva: De organización tradicional a la alternativa Triple “A” con ANDORG-CONECT. Ediciones DP, Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez (UNESR).
Tironi, M., Chilet, M., Ureta Marín, C., & Hermansen, P. (Eds.). (2023). Design for more-than-human futures: Towards post-anthropocentric worlding. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003319689
UNESCO. (2021). Recommendation on the ethics of artificial intelligence. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380455
UNICEF. (2021). Policy guidance on AI for children. https://www.unicef.org/globalinsight/reports/policy-guidance-ai-children
Unión Europea. (2024). Reglamento (UE) por el que se establecen normas armonizadas en materia de inteligencia artificial (AI Act). EUR-Lex. https://eur-lex.europa.eu
Ushahidi. (s. f.). Plataforma de mapeo cívico. https://www.ushahidi.com
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Norjhira Romero Pérez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
All texts published in Revista Abierta Anuario de Investigación, without exception, are distributed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0 International) license, which allows third parties to use what is published as long as they mention the authorship of the work to the journal as the first medium in which it was published.
