Behind the camera of an influencer

factors that allow a salvadoran photoblogger to perform as an influencer on Instagram.

Authors

  • Rocío Jazmín Alas Velado Escuela de Comunicación Mónica Herrera.
  • Fátima Andrea Canales Barrientos Escuela de Comunicación Mónica Herrera.

Keywords:

Marketing-Influence, Online social networks-Influence, Trademarks-Research

Abstract

The use of influencer marketing has increased nowadays, generating questions on the subject, particularly referring to its main actor: the influencer. For this reason, the aim is to identify the factors that allow a Salvadoran photoblogger to act as an influencer on Instagram. Through qualitative methodology, influencers, specialists and Instagram users were selected, with whom research tools such as interviews, focus groups and content analysis were used. As a result, it was identified that the factors which allow a photoblogger to act as an influencer are: personal characteristics, skills, experiences and learning. These define the content and actions used by influencers to interact with their audience.

ECMH ABIERTA_AT_N12-2018-50-69.

References

Baron, C. (19 de enero de 2015). Pirámide influencerengagement. Recuperado de https://www.launchmetrics.com/es/recursos/blog/piramide-influencer-engagement

Damacena, C. (14 de junio de 2017). El poder en los canales de distribución. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/317434550_EL_PODER_EN_LOS_CANALES_DE_DISTRIBUCION

El Diario de Hoy. (2016). #Mente millennial: una investigación de la generación del milenio. El Diario de Hoy. Antiguo Cuscatlán: Grupo Editorial Altamirano Madriz.

Goffman, E. (2006). Frame Analysis. Los marcos de la experiencia (1.a ed.). (J. L. Rodríguez, trad.) Madrid, España: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Goffman, E. (2009). La presentación de la persona en la vida cotidiana (2.a ed.). (H. B. Torres Perrén, y F. Setaro, trads.) Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Hall, R. (1999). Organizations: Structures, Processes, and Outcomes (7.a ed.). Estados Unidos: PRENTICE-HALL INTERNATIONAL.

Hatch Dorantes, H. (27 de julio de 2012). Merca 2.0. Recuperado de https://www.merca20.com/influenciadores-quienes-son-realmente/

Holtz, S. y Demopoulos, T. (2006). Blogging for Business: Everything You Need to Know and Why You Should Care. Chicago, Estados Unidos: Kaplan Publishing.

Leiva Aguilera, J. (2006). Blogs: una herramienta de difusión para profesionales de la información. Revista TK(18), pp. 173-180.

Lirola Pino, C., Martín Perales, R. y Puey, M. (2015). Nuevas vías para la publicidad: análisis de la red social Instagram. [Trabajo de fin de grado en Publicidad y Relaciones Públicas]. Universidad de Sevilla, Departamento de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Literatura: Sevilla.

Siemens, G. (2005). Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. Recuperado de http://er.dut.ac.za/bitstream/handle/123456789/69/Siemens_2005_Connectivism_A_learning_theory_for_the_digital_age.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Trammell, K. y Keshelashvili, A. (01 de diciembre de 2005). Examining the New Influencers: A Self-Presentation Study of A-List Blogs. Journalism & Mass Communication Quarterly, 82(4), pp. 968-982.

Venegas, E. (26 de abril de 2017). Instagram ganó 100 millones de usuarios nuevos en 3 meses ¿Cómo lo hizo? Recuperado de https://www.merca20.com/instagram-gano-100-millones-de-usuarios-nuevos-en-3-meses-como-lo-hizo/

Published

2018-12-31

How to Cite

Alas Velado, R. J., & Canales Barrientos, F. A. (2018). Behind the camera of an influencer: factors that allow a salvadoran photoblogger to perform as an influencer on Instagram. Abierta Anuario De Investigación, (12), p. 50–68. Retrieved from https://revistaabierta.monicaherrera.edu.sv/index.php/abierta/article/view/53