The key success factors of creative industry ventures.

Authors

  • Karla María Cruz Cabrera Escuela de Comunicación Mónica Herrera.
  • Jonathan Gerardo Herrera Cruz Escuela de Comunicación Mónica Herrera.

Keywords:

Marketing-El Salvador-Research, Microenterprises-El Salvador-Investigations

Abstract

The reason for this study came from two factors: 1) the statistics of companies that close or enterprises that do not progress in El Salvador are not favorable and 2) the creative industry each year is contributing more to the worldwide economy. From this background the study was approached from three perspectives: entrepreneur, business model and entrepreneurship ecosystem. Trough a qualitative methodology it was possible to investigate and defne what are all those key actions in which a creative entrepreneur should focus in order to achieve success.

ECMH ABIERTA_AT_N10-2016-55-65.

References

Buitrago, F. y Duque, I. (2013). La economía naranja: una oportunidad infnita. Washington D. C.: Banco Interamericano de Desarrollo (BID).

Campoy Aranda, T. y Gomes Araujo, E. (2009). Técnicas e instrumentos cualitativos de recogida de datos. En A. Pantoja Vallejo, Manual básico para la realización de tesina, tesis y trabajos de investigación (pp. 273-300). Madrid, España: Editorial EOS.

Escudero, J. (2011). Gestión. Recuperado el 24 de agosto de 2015 de http://www.emprendedores.es/gestion/modelo

Ezquer, F. (2011). Blog: Innovación en el modelo de negocio. Obtenido en agosto 29, 2015, de Think Creative: http://thinkcreative.es/innovacion-en-modelo-de-negocio/

Formichella, M. M. (2002). El concepto de emprendimiento y su relación con la educación, el empleo y el desarrollo local. (Monografía). Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria. Buenos Aires, Argentina.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la investigación (5.a ed.). México D. F.: McGraw-Hill.

Isenberg, D. (2011). The Babson Entrepreneurship Ecosystem Project. Massachusetts: Babson Global.

López Pérez, R. (2012). La innovación del modelo de negocio: propuesta de un modelo holístico. (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Madrid. Madrid, España.

MINEC; CONAMYPE. (2014). Política Nacional de Emprendimiento. El Salvador. San Salvador: CONAMYPE.

Naciones Unidas. (2010). Economía creativa: una opción factible de desarrollo. Concepción, Chile: Universidad Tecnológica de Chile (INACAP).

Nuez, M. J. y Galve, C. (2008). El emprendedor y la empresa: una revisión teórica de los determinantes a su constitución. Acciones e investigaciones sociales, (26), 5-44.

Ollé Valls, M. y Planellas Arán, M. (2003). El proceso de creación de una empresa: motivaciones, etapas, recursos y redes. En J. C. Arnal Losilla: Creación de empresas: los mejores textos (pp. 187-211). Barcelona, España: Ariel.

Osterwalder, A. y Pigneur, Y. (2011). Generación de modelos de negocio: un manual para visionarios, revolucionarios y retadores (1.a ed.). Barcelona, España: Centro Libros PAPF. Osterwalder, A.; Pigneur, Y.; Bernarda, G.; y Smith, A. (2014). Diseñando la propuesta de valor. Barcelona, España: Deusto.

Puchol Moreno, L. (2003). El perfl de los emprendedores. En J.C. Arnal Losilla: Creación de empresas: los mejores textos (1.a ed., pp. 171-186). Barcelona, España: Ariel.

Sánchez, M. (2013). Informe Nacional El Salvador 2012. Global Entrepreneurship Monitor. San Salvador: Escuela Superior de Economía y Negocios.

Sánchez, M. (2015). El emprendimiento en El Salvador: Informe nacional 2014-2015. Global Entrepreneurship Monitor. San Salvador: Escuela Superior de Economía y Negocios.

Schnarch, A. y Schnarch, D. (2011). Marketing para emprendedores (1.a ed.). Bogotá, Colombia: Ecoe Ediciones.

Veciana Vergés, J. (2003). Creación de empresas comoprograma de investigación científca. En J. C. Arnal Losilla: Creación de empresas: los mejores textos (1.a ed., pp. 19-60). Barcelona, España: Ariel.

Williams, C. (2013). MGMT, Principles of Management.Indianapolis, Estados Unidos: Cengage Learning.

Published

2016-12-31

How to Cite

Cruz Cabrera, K. M., & Herrera Cruz, J. G. (2016). The key success factors of creative industry ventures. Abierta Anuario De Investigación, (10), p. 54–64. Retrieved from https://revistaabierta.monicaherrera.edu.sv/index.php/abierta/article/view/45

Issue

Section

Thesis article